سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فضا و نجوم

همان فن آوری که شاتل های فضایی را به فضا پرتاب کرد و انسان را بر سطح ماه فرود آورد و شرایط کار ایستگاه فضایی بین المللی را فراهم ساخت به صنعت و خانه و غذا و حتی لباس پوشیدن ما وارد شده است. شاخه هایی از فن آوری فضایی امروزه در هر شهری دیده میشود.شاید اول کمی عجیب به نظر برسد اگر بفهمیم که مرد جوان ورزشکاری در کفش های ورزشی خود بخشی از فن آوری ناسا را را همراه دارد که ماده ای ضربه گیر است و نخستین بار در برنامه های فضایی برای چکمه ی فضانوردانی طراحی شد که روی ماه فرود آمدند.اما..........

NASA






































اما ساختن کفش های ورزشی با فن آوری سطح بالا یا عینک های آفتابی که الگویی از صافی چشم های قوش ها یا عقاب هاست یا دستکش هایی که بهتر از پشم دست را گرم میکنند فقط چند نمونه از هزاران کاربرد ثانویه ی فن آوری فضایی است که وارد زندگی ما شده است.این محصولات و دستگاه ها  که به نام (محصولات جانبی) مشهورند از تحقیقاتی که در بیش از 10 مرکز وابسته به ناسا در سراسر ایالات متحد انجام شده است سرچشمه میگیرد .
از معمول ترین این محصولات غذاهای خشک یخزده است که نخستین بار برای راحت و در دسترس بودن غذاهای فضانوردان ارائه شدند .دومی ابزار بیسیم است که برای تسهیل کار کردن در خارج فضاپیما طراحی شدند .اما سرفهرست موفق ترین محصولات جانبی فضایی شگفتی های پزشکی است که روزانه کیفیت زندگی مردم را بهتر میکنند.مثلا فن آوری اکسیمرلیزر که در آزمایشگاه جت پروپا لشن ناسا در پاسادنای کلیفرنیا خلق شد .این فن آوری پیشرو برای کنترل محیطی _ که زمانی فقط برای برسی از راه دور لایه ازن جو زمین استفاده میشد _امروزه نقش بسیار مهمی در انجام اعمال جراحی حیاتی بروی رگ های خونی دارد.
چون این لیزر (سرد)برای کار از انرژی نور فرابنفش در دمای 65 درجه ی سانتیگراد استفاده میکند پزشکان از آن برای زدودن رسوبات چربی که سر راه جریان خون را در سرخرگ تاجی گرفته اند استفاده میکنند _البته بدون هیچ گونه آسیبی به بافت های سالم بدن .
بیمارانی که به تزریق مستمر دارو احتیاج داشتند نیز با با در دسترس قرار گرفتن دستگاه داروسان قابل کاشت و برنامه ریزی بسیار راحت شدند . این دستگاه یک پمپ رایانه ای تزریق خودکار داروست .این محصول جانبی به شکل طرحی در دهه ی 1970 میلادی در مرکز پرواز های فضایی گادرد ناسا در مریلند مطرح شد و شکل های عادی و سرنگ های تزریقی را به وسایلی قابل نصب بر بدن یا کاشت داخل بدن تبدیل کرد که به طور خودکار مقدار مناسب دارو را به بدن بیمار تزریق میکردند.


































برگرفته شده از کتاب علوم فضا از سری دانش روز برای همه
مترجم:خانم شادی حامدی زاده
دوستان عزیز لطفا نظرتان را در باره این مطلب بگویید . تشکر




نوشته شده در چهارشنبه 88/11/21ساعت 11:12 عصر توسط محسن محرمی نظرات ( ) | |


قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت

قالب وبلاگ

Bahar-20 بهاربیست