سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فضا و نجوم

چقدر احتمال برخورد مریخ با زمین وجود دارد؟ در اثر ادامه بی نظمی های مدارهای سیاره ای در منظومه شمسی، زمین و مریخ به یکدیگر بسیار نزدیک می شوند و حتی احتمال برخورد آنها نیز وجود دارد.

حتماً شما نیز خبرهای گوناگونی در رابطه با سال 2012 شنیده اید. البته اکثر رسانه ها و مراکز فضایی جهان با دلایل قاطع امکان وقوع آنرا رد کرده اند. اما نظریه خروج سیارات از مدار خود و احتمال برخورد آنها با یکدیگر داستان دیگریست. برخلاف سال 2012 این نظریه کاملاً علمی و تایید شده بوده و در حقیقت نتیجه تحقیقات خود این مراکز فضایی است. تنها سوالی که پیش می آید این است : چه زمانی این حادثه به وقوع خواهد پیوست؟




























































































ادامه مطلب...
نوشته شده در پنج شنبه 88/12/6ساعت 8:34 عصر توسط محسن محرمی نظرات ( ) | |

پرتاب چندین کیلو گرم وسایل الکترونیکی به فضا موضوعی بود اما فرستادن انسان به کلی موضوعی دیگر . پیش از دستیابی به پروازهای فضایی سرنشین دار بسیاری از مشکلات باید حل میشدند. برخی از این مشکلات عبارت بودند از : تاثیرات فیزیکی شتاب بیش از حد و بی وزنی و تابش های خطرناک در فضاو بازگشت انسان به جو زمین.
بر طبق محاسبات دانشمندان هرکس که سوار بر فضاپیمایی به مدار برود نیروی شتابی معادل هشت برابر شتاب جاذبه ی زمین را متحمل میشود . کارشناسان امروز میدانند که بالاترین حدی که یک خلبان بدون غش کردن تحمل میکند چهار برابر شتاب جاذبه است. پس چطور فضانوردان آینده باید شتاب های بیشتر را تحمل کنند ؟؟
مهندسان برای ........

go space
























ادامه مطلب...

نوشته شده در جمعه 88/11/30ساعت 5:14 عصر توسط محسن محرمی نظرات ( ) | |

همان فن آوری که شاتل های فضایی را به فضا پرتاب کرد و انسان را بر سطح ماه فرود آورد و شرایط کار ایستگاه فضایی بین المللی را فراهم ساخت به صنعت و خانه و غذا و حتی لباس پوشیدن ما وارد شده است. شاخه هایی از فن آوری فضایی امروزه در هر شهری دیده میشود.شاید اول کمی عجیب به نظر برسد اگر بفهمیم که مرد جوان ورزشکاری در کفش های ورزشی خود بخشی از فن آوری ناسا را را همراه دارد که ماده ای ضربه گیر است و نخستین بار در برنامه های فضایی برای چکمه ی فضانوردانی طراحی شد که روی ماه فرود آمدند.اما..........

NASA

































ادامه مطلب...
نوشته شده در چهارشنبه 88/11/21ساعت 11:12 عصر توسط محسن محرمی نظرات ( ) | |

ما که مردیم اینقدر از خورشید و ماه و فضا و ........ صحبت کردیم . حالا میخوام از چگونه فضانورد شدن صحبت کنم که خودمونو راحت کنیم.
اگه دنبال شغلی میگردین که که ترکیبی از پیشرفته‌ترین فناوریها، جذابترین علوم و هیجان‌انگیزترین ماجراجوییها باشه بعیده که انتخابی بهتر از فضانوردی بتونین پیدا کنین. اتفاقاً کاروبار این شغل بسیار خوبه و ایستگاه فضایی بین‌المللی که در حال ساخته نیازمند تعداد زیادی فضانورد هست که شاید یکیش شما باشین.

اما ببینیم تو امریکا چطور میشه فضانورد شد. متاسفانه فضانورد شدن تو امریکا کار چندان آسونی نیست و گذروندن دوره‌های اون چند سالی طول میکشه. در امریکا سه دسته فضانورد وجود دارن:..........


فضانوردان کلمبیا {در یک حادثه کشته شدند}
































ادامه مطلب...

نوشته شده در چهارشنبه 88/10/30ساعت 10:35 عصر توسط محسن محرمی نظرات ( ) | |

فرض کنید در اتوبانی با سرعت در حال حرکت هستید ناگهان مشاهده میکنید که خودرویی در خلاف جهت به سمت شما می آید در صورت برخورد شما با ان اتومبیل فاجعه ای مرگبار رخ خواهد داد . حالا اگر این برخورد در فضا رخ دهد مهلک تر و مرگبار تر خواهد بود که حاصل اون برخورد منفجر شدن و پرتاب شدن قطعات با سرعت بسیار زیاد به جهات مختلف است که معمولا به انها زباله های فضایی مگویند .افزایش...........

زباله های فضایی



















 














افزایش تعداد زباله‌های فضایی و خطر بالقوه این اجرام برای ماهواره‌ها و فضاپیماها، علاوه بر این‌که به معضل عظیمی برای ادامه مأموریت‌های فضایی تبدیل می‌شود، هزینه انجام آنها را هم سرسام‌آور خواهد کرد.

این پیش‌گویی هیو لوییس، از دانشگاه ساوث‌همپتون انگلستان است که هفته گذشته آن‌را در کنفرانس هواوفضای اروپا در منچستر مطرح کرد. طرح ارائه‌شده توسط او نشان می‌دهد در دهه آینده، تعداد برخوردهای نزدیک میان اجرام فضایی در مدار زمین بیش از 50 درصد افزایش پیدا خواهد کرد و تا سال 2059 /1438 چهار برابر خواهد شد. مقابله با این پدیده، هزینه بسیار‌زیادی را به مأموریت‌های فضایی آینده تحمیل خواهد کرد.

به گزارش نیوساینتیست، از زمان پرتاب ماهواره اسپوتنیک1 توسط اتحاد جماهیر شوروى در سال 1957/1336 تاکنون، سازندگان ماهواره‌ها از مدار زمین به عنوان یک زباله‌دان بزرگ فضایی استفاده کرده‌اند که در آن، می‌توان از قطعات جدا‌شده از موشک‌ها تا ماهواره‌های ازکار افتاده و بقایای فضاپیماهای قدیمی را پیدا کرد. زباله‌های فضایی که تعدادشان رو به افزایش است، خطری جدی برای فضاپیماهای امروزی محسوب می‌شوند و به همین دلیل، بشر ناچار است هزینه گزافی را برای جبران اشتباهات گذشته بپردازد و نه تنها روی افزایش نیافتن تعداد زباله‌های فعلی سرمایه‌گزاری کند، که باید از طریق آژانس‌های فضایی برای کاهش تعداد این اجرام هم تلاش کند.

در سال 2007/1385، ارتش چین تلاش کرد با استفاده از موشک، یک ماهواره هواشناسى از کار افتاده را از میان ببرد؛ در اسفند 1386 نیز ایالات متحده ماهواره جاسوسی ازکارافتاده و به‌قول خودش، خطرناکی را سرنگون کرد و در آغاز سال 2009 / دی ماه 1387 هم یک ماهواره ارتباطى ایریدیوم با یک فضاپیمای قدیمی کاسموس متعلق به روسیه برخورد کرد. این تصادم‌ها باعث شد چندین‌هزار زباله کوچک فضایی به فضاى اطراف زمین اضافه شود.

فاجعه نزدیک
تعداد نخاله‌های فضایى تنها طی 4 سال گذشته ، حدود 40 درصد افزایش پیدا کرده است. بخش «فرماندهی فضا» یا «کنترل ماهواره‌ای» نیروى هوائى ایالات متحده تاکنون بیش از 19هزار زباله فضایی را به ابعاد 10‌سانتی‌متر یا بالاتر در مدار زمین ردیابی کرده، این در حالی است که در این فضا حدود 800 ماهواره فعال در حال گردش هستند. علاوه بر این دانشمندان تخمین می‌زنند، حدود 500 هزار قطعه کوچک‌تر از آنها هم در همین مدار درحال گردش باشند.

لوییس نگران افزایش تعداد زباله‌ها و تأثیر آنها بر مدیریت عملیات ماهوارهاى در آینده است. این‌که ناظران این مأموریت‌ها چند بار بیشتر باید نخاله را در مدار ردیابی کنند و آماده عملیات و دور شدن از آنها باشند؟ براى یافتن پاسخ این پرسش‌ها، او به سراغ دادههای یک بانک اطلاعات صنعتى موسوم به Socrates رفت تا ارتباط میان کمیت‌ها نخاله را در طول زمان با تعداد دفعات نزدیک‌شدن این اجرام به فاصله 5 کیلومتری یکدیگر بررسی کند. سپس با استفاده از رشد پیشبینی‌شده در تعداد زباله‌های فضایی طی پنجاه سال آینده، تعداد برخوردهای نزدیک و احتمالی را تخمین زده است.

در حال حاضر 13هزار برخورد نزدیک در هفته در فضا رخ می‌دهد. بر اساس این پیش‌بینی، تعداد برخوردها در سال 2019/1398 حدود 20 هزار و در سال 2059/1438 به بیش از 50 هزار برخورد نزدیک در هفته خواهد رسید. با این حساب اپراتورهای ماهواره‌ای در سال 2059 نسبت به سال 2019 ناچار خواهند بود 5 برابر بیشتر مانورهای پرهیز از برخورد را انجام دهند. لوییس می‌گوید: «این اتفاق ساده‌ای نیست، شما ناچارید ردیابی‌های بیشتری انجام بدهید، تعداد بیشتری از برخوردهای نزدیک را با تردید کنترل کنید و مطمئنا مانورهاى بیشتری را به عهده بگیرید».

هاینر کلینکراد، مدیر دفتر آژانس زباله‌های فضایی در دارمشتات آلمان می‌گوید: «در حال حاضر آژانس فضایی اروپا، «اسا» برخوردهای نزدیک بیشتری را نسبت به ماهواره ERS-2 و فضاپیمای رصدگر زمین انویست گزارش کرده است. آمارهای اعلام شده توسط لوییس واقعا تهدید‌کننده‌اند و فکر می‌کنم اپراتورها باید با استفاده از یک سیستم عملیاتی و ردیابی قوی بتوانند از پس این زباله‌های سرگردان بربیایند».

منبع : khabaronline
کد : N-1034

نوشته شده در چهارشنبه 88/10/16ساعت 11:44 عصر توسط محسن محرمی نظرات ( ) | |

   1   2      >

قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت

قالب وبلاگ

Bahar-20 بهاربیست